Saturday, August 20, 2011

Penyata pendapatan

Jualan
Tolak : Pulangan jualan
            Diskaun diberi

= Jualan Bersih
Tolak : Kos Jualan
             Stok awal
             Belian
Tolak : Pulangan  belian
            Diskaun diterima

= Belian Bersih
Tambah : Angkutan masuk
               Duti Import
               Upah
               Insurans atas belian

= Kos Barang untuk Dijual (KBDJ)
Tolak : Stok akhir
            Kos Jualan

= Untung Kasar / Rugi Kasar
Tambah : Hasil
                Sewa diterima
                Komisen diterima
                Faedah diterima
                Hutang lapuk terpulih

Tolak : Belanja
             Sewa dibayar
             Komisen dibayar
             Faedah dibayar
             Angkutan masuk
             Hutang lapuk
             Gaji
             Insurans
             Belanja am
             Kadar bayaran
             Belanja membaiki
             Promosi
             Iklan
             Alat tulis

= Untung Bersih






untuk readers yang terbuka blog aku part entri bende alah ni , harap maaf ye . ni semua semata-mata untuk bantu aku hafal PA . aku try buat format dekat atas ni tanpa rujuk mana2 sebab nak tahu yang aku dah mahir belom hafal semua format ni . lepas kena marah + bebel dengan cekgu PA baru lah ada kesedaran dalam diri aku untuk rela berkorban demi semua ni . so , ini bukanlah entri untuk mana2 readers . hanyalah untuk AKU :) aku harap aku dapat ingat semua format ni sampai mati >.< AMIN !
♥ tulus dan ikhlas dari lubuk hati yang dalam ♥

No comments:

Post a Comment

no copycat please!